7-4 tot en met 11- 4 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Sanne Veer - WaarBenJij.nu 7-4 tot en met 11- 4 - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Sanne Veer - WaarBenJij.nu

7-4 tot en met 11- 4

Blijf op de hoogte en volg Sanne

11 April 2014 | Ghana, Golokuati

Afgelopen weekend zijn we naar maranata geweest. Het was een super weekend. En ik heb op een water scooter gezeten. Wat ontzettend vet was. Ook hebben we 3 uur over de volta gevaren waarbij we bij mangrove bomen kwamen.

7/4

Overdag zijn remi en ik weer een dagje naar de verloskamer gegaan. In de hoop nog een bevalling mee te maken. Nou en die zagen we. Het was bij een meisje van 15. Sowieso natuurlijk al erg jong. In eerste in stantie kwam het nog ter sprake dat ze een keizersnee zo krijgen omdat ze dachten dat ze misschien een obstructie had. Gelukkig, voor ons, was dat niet. Het meisje mocht begonnne met persen. Ze had wel geteld 2 keer geperst voor allerlei instrumenten erbij kwamen. Zo kwam er een grote tang en allerlei scharen. De grote tang ging naar binnen. En het meisje schreeuwd het uit van pijn. Toen de tang om het hoofd van de baby zat begon de arts te trekken, zonder wee zonder iets. Toen schreeuwde ze het nog meer uit. Het geschreeuw ging echt door merg en been. Toen de dokter er met de twee tangen in zat werd ze ook vier centimeter ingeknipt. Ook zonder wee of iets. Dat bloedde ook echt ontzettend. Toen ze was ingeknipt trok de arts nog meer en toen kwam het jongetje er uit. Je jongetje lieten ze niet eens zien aan de moeder maar namen ze meteen mee, ze wist niet eens wat het was. Toen moest ze nog bevallen van de placenta. Toen kwam er ook echt ontzettend veel bloed uit. Ook toen ze drie keer op de buik duwde kwam er echt veel bloed uit. Ik ben er van overtuigd dat vrouw echt 0.5 tot 1 l bloed is verloren en het bleef maar komen. Toen moesten ze het dicht gaan naaien. Toen kreeg het meisje wat pijnbestrijding maar ze voelde als nog veel. De eerst naald die die verpleegkundige hielp niet want daar maakte ze alleen maar meer kapot. Uiteindelijk was ze wel gehecht. Maar het zag er niet mooi uit. Dus dat is erg jammer voor haar. Ondertussen was er nog een verpleegkundige langs gekomen om te laten zien wat het geslacht was. Verder taalde het meisje eigenlijk niet zo naar haar kindje, maar volgens mij zit dat hier niet zo in de cultuur.

8/4-10/4

Die dagen hebben eigenlijk niet zo veel gedaan. Mede door dat de stroom was uitgevallen. 10/4 hebben we susanne haar verjaardag gevierd met toastjes en salades ( lees eiersalade, kip sate salade, tonijnsalade en kruidenboter). Overdag waren we nog naar het zwembad in Ho geweest waar we levend verbrand zijn.

11/4

Vandaag hebben Evelien en ik een afspraak in het ziekenhuis om met zuster Magdalena te praten over de enquêtes. We moeten even duidelijk maken dat het op deze manier niet fijn werken. Ik ben wel redelijk benieuwd hoe ze het op pakt. Ook gaan Evelien en ik nog op stoffen jacht. We moeten voor volgende week een oranje jurk laten maken. Blijkbaar is het hier op koningsdag een groot feest bij de Nederlandse ambassade met frikadellen bitterballen en unox worsten. Dan moeten we natuurlijk wel een mooie oranje jurk hebben !

  • 13 April 2014 - 12:02

    Gerard En Adri:

    Lieve Sanne,

    Lieve mensen ,wat moeten die vrouwen lijden tijdens een bevalling,hebben jullie daar nog een evaluatie
    over met de "verloskundige"? En slaap je wel na z,n ervaring?
    Fijn dat er ook leuke dingen zijn zoals koningsdag.
    Hopelijk is het gesprek met Madalena naar wens verlopen.
    Bij ons is alles goed,vooral het fietsen met elec.ondersteuning ,wat een feest is dat.

    Sanne ,maak er het beste van,
    Liefs en groetjes
    Adri en Gerard

  • 13 April 2014 - 22:56

    Marko, Monique En Martijn:

    Hoi Sanne,
    Wat een gruwel verhaal over die bevalling zeg !
    En dan ook nog bij zo'n jong meisje .. traumatisch volgens mij.
    Wel prettig om te lezen dat je ook leuke dingen mee maakt zoals op de waterscooter.
    Gelukkig is die afwisseling er, anders zou je het niet volhouden daar denk ik.
    Wij hebben vandaag de verjaardag van Marko gevierd, was gezellig !
    Groetjes Marko, Monique en Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Golokuati

Mijn eerste reis

Vertrek 9 feb
Terug 14 mei

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

28-4 tot en met 4-5

28 April 2014

Busua Beach

19 April 2014

13-4 tot en met 19-4

14 April 2014

Akosombo weekend

11 April 2014

7-4 tot en met 11- 4
Sanne

Hallo, Ik ben Sanne van der Veer En ik zit in mijn laatste jaar van de op tot verpleegkundige! Samen met 7 vrienden ga ik stage lopen in GhANA Ik vertrek van 9 feb tot 14 mei naar GHANA, naar Golokuati om precies te zijn. Mijn stage plaats is; Margaret Marquart Catholic Hospital Kpando Ik heb er heel veel zin in. !

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 8784

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 14 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: