Eerste dag verlos kamer - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Sanne Veer - WaarBenJij.nu Eerste dag verlos kamer - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Sanne Veer - WaarBenJij.nu

Eerste dag verlos kamer

Blijf op de hoogte en volg Sanne

25 Februari 2014 | Ghana, Golokuati

25/2/14
Vandaag had ik weer een stage dag. Deze keer op de verlosafdeling. De dag begon met een bespreking van de patiënten. Zo lagen er vrouwen die zwanger en ziek waren, moesten bevallen en vrouwen die al bevallen waren. Ook waren er vrouwen die een keizersnee hadden gehad. Daarna hadden we casus bespreking. Om te kijken wat de volgende beter kan. Het is een goed initiatief maar de verpleegkundige stonden er niet om te springen. Daarna kregen we een soort klinische les over hoge bloeddruk bij zwangerschap. Dit vond ik heel interessant, maar de andere verpleegkundige waren meer aan het proberen niet in slaap te vallen. Daarna gingen we naar de verloskamers. Hier zijn zes bedden ( 3 aan elke kant) waar een douche gordijn tussen hangt om nog wat privacy te creëren. Echter helpt dit niet zo goed, want zo kijken de vrouwen van links alsnog naar binnen bij de vrouwen van rechts. Maar het begin is het. Op het moment dat wij binnen kwamen lagen er 3 vrouwen op tafel. Twee die moesten worden ingeleid en één die op de natuurlijke manier ging bevallen. Ook ging er vrouw voor keizersnee. Dit werd dus poging twee om bij te mogen zijn. We vroegen aan de dokter Lucy of het kon en gelukkig was het geen probleem. Ons werd verteld dat het een emergency was. Wij dachten aan paniek sirenes en drukte, maar schijnbaar is het zo als je een emergecy keizersnee krijgt dat je nog 2 uur moet wachten. Echt acuut is het dus niet. Uiteindelijk ging de arts weg. Wij wisten niet goed wat we moesten doen. Dus stonden maar een beetje te hangen. Uiteindelijk mochten we ons omkleden. We kregen kleren aan die gewoon in de wasmachine gewassen waren. Echt steriel was het dus niet. Maar goed wij zouden ook maar aan de zijlijn staan. Ook mochten we niet onze eigen schoenen aan maar moesten wij slippers aan van hun. Slippers terwijl er een bloedspetter voor mijn voet lag. Toch niet zo’n prettig idee. Aan de ene kant proberen ze ook steriel te werken maar aan de andere kant vallen de zweetdruppels ook in de open buik en zijn de doktersjassen gewoon buiten in de zon gedroogd. Dus je kan niet zeggen dat het raar als mevrouw straks een infectie krijgt. Toen ze begonnen met de keizersnee gingen ze netjes laag voor laag naar binnen. Naar mijn idee ging dit wel met precisie. Een laag van de buik moet gescheurd worden. Ik heb dit wel eens eerder op een filmpje gezien. Dat zou beter voor de huid zijn dan het zo maar op te knippen? Maar in ieder geval vergeet ik het geluid van scheurend vlees/huid niet meer. Op een gegeven moment werd ik ook een onpasselijk maar naar even zitten ging het wel weer. Toen ze bij de baarmoeder aan kwamen maakte ze een klein sneetje en gingen ze met de hand naar binnen. Na een korte tijd kwam de baby naar buiten. Een mooi jongetje ( op de foto het jongetje in het oranje doek gewikkeld) Uiteindelijk heb ik hem ook nog gezien toen hij netjes in een doekje lag in een wiegje. Of hij echt gezond was weet ik niet. Hij had duidelijk in het vruchtwater gepoept, waarschijnlijk was dat ook de reden dat ze een ‘emergency’ keizersnee kreeg. Het dichtmaken duurde wel redelijk lang. De vrouw had in totaal één liter bloed verloren. Ik weet niet of dit veel of weinig was. Maar het lijkt me erg veel. Ook de bloeddruk van mevrouw vond dit niet zo leuk. Deze zakte namelijk naar 68/39 ( normaal 120/80). Toen gaven ze mevrouw wat en toen werd die hoger (91/43). Ook kwam mevrouw regelmatig licht bij. En toen kregen ze snel nog wat extra narcose spul. Bij het dichtnaaien zijn we weg gegaan. Toen we terug kwamen naar ongeveer 2 uur waren de twee vrouwen die waren ingeleid al bevallen, dat was dus echt heel snel. Vrij snel daarna zijn we weg gegaan. We moesten nog boodschappen doen. Gelukkig hadden we een jongen bij dus het was niet vervelend. Ook hadden we ylse en mijn ghanese jurkje opgehaald. Het model is leuk maar het wel echt een ghanese/afrikaanse stof. Dus niet voor thuis. Nu denk dat ik op tijd ga en misschien nog even aan het project. Morgen hebben nog een afspraak met een dorpsoudste (chief) en daarna weer stage. Ik ben benieuwd naar mijn stage dag van morgen en ik hoop dat ik een echte bevalling mee mag maken.

  • 26 Februari 2014 - 15:06

    Opa Oma:

    Hoi Sampie
    Weer een mooi verhaal van je ,leuke foto's van die baby'tjes en ook van jullie.
    Echte verpleegsters hoor,
    Lieve groetjes
    opa en oma X

  • 26 Februari 2014 - 19:04

    Marko, Monique En Martijn:

    Leuk om je verhalen te lezen Sanne ! Wat een andere wereld ! Ook mooie foto 's !
    Misschien is je jurkje leuk voor volgend jaar carnaval ;-)

  • 26 Februari 2014 - 22:18

    Evelyne :

    Hoi Sanne...nou ik ben weer helemaal bij hoor....alle blogs weer gelezen....
    En ik weet nu uit ervaring hoe bijzonder het is om bij een bevalling aanwezig te zijn...Rico had ook in het vruchwater gepoept dus daar kwa mook in noodtempo de kinderarts bij. Maar gelukkig scoorde hij binnen een paar minuten een score van 9 en daarna een 10.
    Maar het was echt heel bijzonder en indrukwekkend en emotioneel om mee te maken. Vond het niet eng maar was wel onder devindruk van de enorme oerkracht die bij een vrouw ontstaat als de baby echt geboren moet worden. Moest wel even een traantje laten.....
    Dus ik hoop dat je nog veel bevallingen mag meemaken en vooral dat ze allemaal goed verlopen...!!!!!!
    Nou meissie...voorzichtig met het lopen in gebieden buuten de verharde weg..want dat is wel weer wen eng verhaal natuurlijk over die man die overleden is door die slangenbeet...
    ben in ieder geval blij dat je veel mooie momenten mee maakt daar. Hopelijk heb je ook (bijna) geen last van heimwee en hebben jullie een leuke groep in het huis.....
    Tot schrijfs weer ....ik ga hopen op een rustig nachtje..Nadia ligt al op bed ..ik wacht nog even op de laatste voeding van Rico ergensctussen 11 en 12 uur...daarna hopelijk doorslapen tot morgenochtend. ..:-)). Doeiiiiiiiiii xxx

  • 27 Februari 2014 - 20:01

    Sigrid Van Der Veer :

    Hoi Sanne, He he eindelijk weer even tijd om je verhalen te lezen en te mogen ervaren wat jij daar mee maakt. Het is altijd weer fijn om wat van je te horen. het is ozo ver weg maar door deze manier van communiceren is het toch weer dicht bij. Groetjes Sigrid

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Golokuati

Mijn eerste reis

Vertrek 9 feb
Terug 14 mei

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

28-4 tot en met 4-5

28 April 2014

Busua Beach

19 April 2014

13-4 tot en met 19-4

14 April 2014

Akosombo weekend

11 April 2014

7-4 tot en met 11- 4
Sanne

Hallo, Ik ben Sanne van der Veer En ik zit in mijn laatste jaar van de op tot verpleegkundige! Samen met 7 vrienden ga ik stage lopen in GhANA Ik vertrek van 9 feb tot 14 mei naar GHANA, naar Golokuati om precies te zijn. Mijn stage plaats is; Margaret Marquart Catholic Hospital Kpando Ik heb er heel veel zin in. !

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 8832

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 14 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: