Het Maranata eiland. - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Sanne Veer - WaarBenJij.nu Het Maranata eiland. - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Sanne Veer - WaarBenJij.nu

Het Maranata eiland.

Blijf op de hoogte en volg Sanne

16 Februari 2014 | Ghana, Golokuati

16/2
Vrijdag morgen zijn we vertrokken naar Maranata. Dit was een 4 uur durende autorit+ nog een 15 kwartier met de boot. We vertrokken om 10:15. Rond 12:00 uur zouden we stoppen om wat te drinken en te plassen. Het was een mooie tocht, met toch wel duidelijke verschillen. Wat wel grappig was des te zuidelijker we reden, leek de omgeving steeds meer te veranderen in savanne gebied. Terwijl het bij ons allemaal groen is en goed bebost. Onze tussen stop was voor Ghanese begrippen een prijzig/luxe restaurant. Het bedrag wat we moesten betalen was 240 cedi. Wat omgerekend ongeveer 70 euro is. En dat voor een lunch voor 11 mensen die allemaal twee drankjes + lunchgerecht nemen is het voor onze begrippen helemaal niet duur. Het was een mooie plek om te zitten aan het water, de volta. Natuurlijk lukt dit niet om op foto’s goed vast te zetten, dus die lijken minder mooi. Na een aantal uur vertrokken we voor de laatste 2 uur van de trip. Om de drukke stad om te zijlen, omdat het vrijdag was, gingen we buiten om. We kwamen op een soort Dakar weg, met ontzettend veel hobbels en bulten. Het leek net op een achtbaan maar het was wel heel leuk. Hier was de omgeving ook eigenlijk ook al kaal en dor. Ik vind het toch wel gek. Als je in Nederland 2 uur moet reizen, dan zit je bekant in Groningen. En dan hebben we daar echt geen zin in. Maar hier is 2 uur reizen niks. En heb ik ook het idee dat we daar ook nu al een beetje gewend zijn. In de taxi zitten is eigenlijk ook wel heel gezellig. We zijn natuurlijk met zijn tienen dus er is altijd wel iemand die iets te melden heeft. Toen om 17:30 bij het eiland aan kwamen gingen we de spulletjes opbergen in het hutje in daarna wat drinken. De boottocht was niet veel bijzonder maar om je heen kijken blijft bijzonder. Er stonden verschillende duren grote huizen met boten aan de kade. En daarna stonden dan dorpjes die bestonden uit huisjes met kleine huisjes en rieten daken. Het eiland zelf was echt prachtig. Overal zand en overal palmbomen. Ook sliepen we in kleine hutjes waar niks meer in stond dan een bed met een klamboe. Toen we aan kwamen vonden we het zand heel leuk maar naar twee dagen over zand, vooral op plaatsen waar je het niet wil, waren we het toch wel beu. We wilden niks eten en gingen meteen aan het bier. Het werd een hele gezellige avond met genoeg drank. We hebben nog Ghanese kinderen gedanst en er was nog een kampvuur. Ook hebben we nog een avond duik gedaan. Het was echt een super avond. De volgende dag waren we op tijd wakker en gingen naar het strand. Aan de ene kant van het eiland was de Volta, en de aan de andere kant de Golf van Guinea. Aan het einde van het eiland was een punt waar je kon zien hoe de twee in botsing met elkaar kwamen. Dit was wel leuk om te zien. Hier hebben we de halve dag gelegen. Tot dat iedereen zo rood als een kreeft was. Toen hebben we toch maar wat maar beschutting gezocht. Later hebben we ons nog gewassen in de Volta. We zijn aan tafel gegaan en hadden 17:30 uur eten besteld. Zelfs voor Ghanese begrippen duur het heel lang voordat we ons eten kregen om 21:30 kregen we het eindelijk. Nog niet compleet een sommige dingen verkeerd. Ik had een kip sandwich maar de kip die ik kreeg smaakte naar mijn idee naar tonijn. Ik vertelde dit de ober en die zei alleen maar sorry en zei verder niks. Na 4 uur wachten was ik erg hongerig dus heb ik de kip/tonijn eraf gehaald en toch maar wat gegeten. Het was een domper voor de sfeer dat we zo lang moesten wachten dus zijn we daarna na bed gegaan. De mannen bleven wel. De volgende morgen kregen we te horen dat echt een goed feestje gemist hadden, maar helaas. Na het ontbijt zijn we terug gaan rijden. En we waren om 16:30 thuis. We zijn nog langs de uniformen geweest maar die waren er niet. Dus morgen beter. Morgen eerste stage dag en dit vind ik toch wel spannend. Op het eiland waren andere mensen van hbo-v die in een ander plaatje waren en die vertelde al dat ze een keizersnee had gezien waarbij een vrouw van de ribben tot haar navel werd opengesneden, of dat iemand was overleden die ze een halve dag achter een gordijntje hadden laten liggen zonder er naar om te kijken. Dus ik ben benieuwd.
Nog extra:
- Vorige donderdag was het zover ik heb zelf mijn was gedaan in een emmertje. Toch wel grappig al heb ik niet het idee dat het echt zo heel veel schoner werd.
- We hebben een soort schema wanneer wie kookt. Eigenlijk eten we elke dag dezelfde groente. Zo hebben Luuk en ik tomatensoep gemaakt met dezelfde groenten als die Marjon en Remi hebben gebruikt in de noedels. Eigenlijk zijn hier ook maar een stuk of 10 groentes te krijgen. Tomaat, wortels, uien, knoflook, soort sla, paprika, kool en dan nog 3 Ghanese groentes die ook best prima zijn. Eentje heet Yam en smaakt eigenlijk naar aardappel
- Er is hier eigenlijk geen gezag. Iedereen doet eigenlijk maar een dotje, maar toch gaat het prima. En er is niemand die er wat tegen doet. Soms staan er wel politie barricades op de weg maar dat is zo nutteloos als wat.
-Ghanese vinden de zee eng en vinden het raar dat wij zwemmen in de zee. Zo namen ze foto’s en bleven ze kijken naar mensen die dit wel doen.

Het lukt me nog steeds niet om foto's te uploaden.

  • 17 Februari 2014 - 19:36

    Van Der Veer Sigrid:

    Hoi Sanne,
    Wij wensen jouw een hele leuke stage periode toe. en leuk dat jullie weekendje zo ontzettend goed verlopen is en super gezellig was. Veel liefs van ons uit kampen. Knuffel.

  • 17 Februari 2014 - 19:58

    Gerard En Adri :

    Hallo Sanne ,
    Wat hebben jullie een leuk weekend achter de rug, en weer veel gezien.Je gaat nog veel meemaken in dat ziekenhuis denk ik zo .Wij zijn vandaag bij nadia geweest, de baby zit nu heellaag, dus ik denk dat het nu
    Nu niet meer lang op zich zal laten wachten, Opa heeft nog in de tuin gewerkt, vannacht blijft Sharon bij
    Nadia ze is niet graag alleen dat begrijp je wel. Matty en Evelyne zijn wezen eten, Ik verwen ze een beetje omdat ze allebei alleen zijn.
    Lieve Sanne , hartelijke groetjes
    Adri Gerard

  • 18 Februari 2014 - 09:35

    Evelyne Molenaar:

    Hoi Sanne,

    Goh, wat maak je een hoop nieuwe dingen mee...het lijkt me echt fantastisch al zal je ook best je momenten hebben dat je Nederland mist en vooral dan je mamsi en Matty natuurlijk hahahahahaha..
    Maar die missen jou ook hoor, geloof me maar........en ikke ook natuurlijk!
    Gelukkig maak je daar veel mee, veel nieuwe indrukken en een totaal andere cultuur en gebruiken dan in ons kikkerlandje en dat is toch ook heel veel waard. Dit zal een tijd zijn/worden waar je altijd bijzondere herinneringen aan over zult houden.
    En wat zullen jullie vaak op de foto gezet worden als jullie in de zee gaan zwemmen.....grappig hoor dat Ghanezen dit niet durven..moet je hier in Nederland de kust eens zien als het 30 graden is.....misschien kan je een fotootje downloaden van onze overbevolkte stranden en die aan de mensen daar laten zien.....hahahahhahahha.......
    Hier is alles nog rustig, Nadia is nog steeds niet bevallen dus we wachten maar "rustig" af, zover dat kan hahahahahahaha....je zal het zien hoor is ze dadelijk gewoon een dikke week over tijd of zo.....komt tie met de carnaval.....
    Maar succes met je stageplek...ik krijg de rillingen als ik lees hoe het er daar aan toe gaat (die moeder die overleden was....brrrrr) en ik kijk weer uit naar je volgende verslag....
    Liefs Evelyne

  • 18 Februari 2014 - 11:24

    Ilse:

    Hee meid! Nou zei je pas jaloers te zijn op mijn wintersportvakantie.. nou ik zit hier anders ook best jaloers te lezen naar jou avonturen! vooral die kip/tonijn had ik wel willen proeven haha! ;)
    Ik heb al veel verhalen gehoord van mijn zus toen zei op stage was maar blijf er altijd van opkijken hoe het er in zon land aan toe gaat. Bizar gewoon!
    Heel veel plezier en ik ben echt benieuwd hoe je 1e stage dag is bevallen!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Golokuati

Mijn eerste reis

Vertrek 9 feb
Terug 14 mei

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2014

28-4 tot en met 4-5

28 April 2014

Busua Beach

19 April 2014

13-4 tot en met 19-4

14 April 2014

Akosombo weekend

11 April 2014

7-4 tot en met 11- 4
Sanne

Hallo, Ik ben Sanne van der Veer En ik zit in mijn laatste jaar van de op tot verpleegkundige! Samen met 7 vrienden ga ik stage lopen in GhANA Ik vertrek van 9 feb tot 14 mei naar GHANA, naar Golokuati om precies te zijn. Mijn stage plaats is; Margaret Marquart Catholic Hospital Kpando Ik heb er heel veel zin in. !

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 8792

Voorgaande reizen:

09 Februari 2014 - 14 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: